woensdag 1 juli 2015

Tips voor toetsweken

Iedere scholier heeft het wel een paar weken per jaar. Je hebt een toetsweek. In die week moet je alles op alles zetten om met mooie cijfers over te gaan naar het volgende jaar of om te slagen, Ik heb zelf altijd best veel stres door alle toetsen en probeer het voor mezelf zo georganiseerd en relaxed als mogelijk te houden. Ik heb wat tips voor jullie verzameld die jullie door de toetsweek helpen doorkomen.




1. ga op tijd naar bed.

Dit is eigenlijk vanzelf sprekend, maar probeer echt die 8 uur slaap te pakken, Je kan beter een paar woorden minder weten, maar wel goed hebben geslapen. Want als je moe een toets maakt, dan functioneren je hersenen niet optimaal. Dus ga lekker op tijd naar bed in de toetsweken!

2. neem een pauze om iets ontspannends te doen.

Dit werkt voor mij heel erg goed. Als ik na een paar uren leren echt geen concentratie meer heb, dan ga ik een stukje lopen buiten. Met iemand of alleen. Ik kan dan even mijn hoofd leeg maken en genieten van de frisse lucht. Ga dus gewoon even wat leuks doen of  iets wat jou tot rust laat komen. Hierna kan je weer geconcentreerd verder met het leren,

3. eet gezond

If you eat healty, you feel healty. Ik probeer altijd lekker gezond te eten. Als je gezond eet, voel je gelukkiger, heeft het een positief effect op je hersenen en is je concentratie beter. Redenen genoeg lijkt mij, om de chocolade en chips te verruilen voor een kiwi en paprika bijvoorbeeld!

4. doe je telefoon uit tijdens het leren

Om eerlijk te zijn, lukt dit mij ook niet altijd. Maar zonder whatsapp, instagram, facebook en twitter snap je je leerstof wel veel sneller en beter. Door je te focussen op waar je mee bezig bent, bereik je je doelen veel sneller.

5. hou je leer/werkplek schoon en overzichtelijk

Niets is zo heerlijk als een schoon en opgeruimd bureau. Het brengt bij mij structuur en overzicht. Leg alleen de spullen op je bureau die je nodig hebt, hierdoor raak je niet snel afgeleid.

6. maak een to-do list 

Hiermee weet je goed wat je moet doen die dag en raak je heel erg gemotiveerd. Je kunt ook creatief zijn door post-its op je deur te plakken met op ieder ding één taak. Als je de taak dan af hebt, kan je de post-it eraf halen!

7 Don't worry baby!

We stressen hem  allemaal weleens compleet voor dat ene moeilijk tentamen, maar waarom eigenlijk? Beter dan ons best doen kunnen we niet en er is altijd nog een herkansing. En als je gestresst bent, gaat het alleen maar slechter.

Heel veel succes als je aan het leren bent!!

xxx



Geen opmerkingen:

Een reactie posten